Klasyfikacja złomu wsadowego
KATEGORIA EUROPEJSKA | KATEGORIA POLSKA | OPIS GATUNKU ZŁOMU | WYMIARY (metry) | GRUBOŚĆ |
E1 | W2 | złom cieńszy i lżejszy. Dopuszczalne są części lżejszych pojazdów. Klasa nie zawiera karoserii samochodów i sprzętu gospodarstwa domowego. Dopuszczalne są druty, pręty, części maszyn, odcinki rurki o średnicy do 100mm | 1,5x05x05 | > 3 mm |
E3 | W7 | złom poamortyzacyjny, wyselekcjonowany złom stary, cięższy o dopuszczalnych wymiarach i grubosci (określone obok). Może obejmować grube rury. Nie są dopuszczalne karoserie samochodowe. | 1,5x05x05 | > 6 mm |
E4 | W5 | złom stary o grubości min. 10 mm, pochodzący z rozbiórek przemysłowych np. konstrukcje, elementy maszyn i rozbiórek kolejowych, np. szyny, koła, osie, podwozia kolejowe. Nie jest dopuszczalny złom z prasonożycy, odcinki rur, drutów, wyróbów z drutu, lin oraz wiórów. | 1,5×0,5×05 | > 10 mm |
E8 | W7n | złom nowy poprodukcyjny, pochodzący z obróbki żelaza (z wyjątkiem wiórów) np. odkuwki, blachy, wypływki, wypraski; (nie zawierające domieszek Sn, Cu, Pb); Wymiary do: 1500 x 500 x 500 mm |
1,5×0,5×05 | < 4 mm |
E6 | W10n | Złom nowy, poprodukcyjny lekki. Sprasowany lub zbity w pakietach. W postaci paczek. Nie może zawierać miedzi, cyny i ołowiu, stopów metali, części maszyn i gruzu. | 0,8 x 0,5 x 0,5 | |
E6H | W13 | wióry ze stali węglowej, niezaoliwione, nieskorodowane, nieskłębione, niepomieszane z wiórami innych metali | < 150mm długości |
Rury o średnicy przekraczającej 20 cm dostarczone jako złom wsadowy muszą być przecięte wzdłuż w połowie lub sprasowane na prasonożycy. Maksymalny ciężar poszczególnych elementów dostarczonych jako złom wsadowy nie może przekraczać 200kg.
Złom nie może zawierać: metali nieżelaznych, materiałów wybuchowych i łatwopalnych, materiałów radioaktywnych, niemetalicznych, tworzyw sztucznych i elementów zamkniętych (np. zbiorniki).
Klasyfikacja złomu niewsadowego
KATEGORIA POLSKA | OPIS GATUNKU ZŁOMU | WYMIARY (metry) | GRUBOŚĆ |
N-10 | złom stalowy poamortyzacyjny mieszany, dopuszcza się karoserie samochodowe pozbawione elementów niemetalicznych. | 3,0×1,5×1,0 | < 4 mm |
N-2 | złom stalowy poamortyzacyjny do paczkowania o grubości do 3mm w postaci blach, ażurów, płaskowników, rur, taśm, części karoserii bez podwozia oraz złomu z powłokami metali nieżelaznych. Gabaryty dla tej klasy złomu przestrzennego nie powinny przekraczać wymiaru 3000x1200x1000mm | 3,0×1,5×1,0 | < 3 mm |
N-7 | złom stalowy poamortyzacyjny niewsadowy wielkogabarytowy, pochodzący z rozbiórek przemysłowych np. lekkie konstrukcje, elementy maszyn i profili, rur ośrednicy do 150mm przeznaczony do cięcia palnikami lub prasnożcycą. Nie jest dopuszczalny złom drutów, wyróbów z drutu, lin oraz wiórów. | Wg uzgodnień z odbirocą | > 5 mm |
N-5 | złom stalowy poamortyzacyjny ciężki do cięcia palnikami lub prasonożycą w postaci elementów konstrukcji, profili, grodzic, elementów kolejowych i kopalnianych itp. | 5,0×1,0x1,0 | > 10 mm |
N-1N | złom stalowy poprodukcyjny cieńki nadający się do paczkowania pochodzący z zakładów produkcyjnych (dopuszcza się złom ocynkowany). Nie może zawierać cyny, miedzi i ołowiu, stopów metali, części maszyn i gruzu | 3,0×1,0x0,5 | < 3 mm |
N-6 | złom w postaci szyn kolejowych normalnotorowych i tramwajowych bez akcesorii (śrub i podkładek). | dł. max 12m | |
N-3 | Złom lin stalowych o gr. do 30mm, taśmy i druty zwijane w kręgi lub jako wiązki o dowolnych wymiarach i o masie do 400kg, umożliwiające załadunek i wyładunek. | ||
N-4 | wióry ze stali węglowej, mieszane, wolne od zendry i pyłów szlifierskich |